Ontstoken tandvlees

Gaat je tandvlees snel bloeden tijdens het tandenpoetsen of eten? Dan is de kans groot dat je last hebt van ontstoken tandvlees. Ontstoken tandvlees is rood, gezwollen en ligt los om de tanden. Toch is ontstoken tandvlees niet altijd makkelijk te herkennen. Ook een vieze smaak of een slechte adem kunnen erop wijzen dat je tandvlees ontstoken is.

Hoe krijg je ontstoken tandvlees?

In je mond zitten miljoenen bacteriën die in tandplak aan je gebit blijven kleven. Vooral op de rand tussen de tanden en het tandvlees is tandplak moeilijk te verwijderen. Wanneer de plak hier niet goed wordt weggepoetst, kunnen bacteriën via de tanden onder het tandvlees kruipen. Het tandvlees raakt hierdoor geïrriteerd en opgezwollen. Ook gaat het tandvlees losser zitten waardoor bacteriën er nog makkelijker onder kunnen komen. De ontsteking breidt zich dan verder uit. Zorg ervoor dat het niet zo ver komt! Als je er op tijd bij bent, kun je ontstoken tandvlees nog zelf genezen.

Voorkomen & genezen

Ontstoken tandvlees geneest alleen door je mond goed schoon te houden. Is je tandvlees gevoelig of gaat het bloeden tijdens het poetsen? Negeer deze signalen niet! Het is juist dan extra belangrijk om je tandvlees goed mee te poetsen, ook al is dit niet prettig. Vaak zal de bloeding dan binnen een paar dagen vanzelf verdwijnen. Hou je toch tandvleesproblemen? Vraag dan advies aan je tandarts of mondhygiënist.

Wat zijn de gevolgen?

Wanneer ontstoken tandvlees verwaarloost wordt, kan de ontsteking zich in de diepte uitbreiden. Bacteriën tasten dan het kaakbot rondom de tanden en kiezen aan. Eenmaal afgebroken, kan dat bot zich niet meer herstellen. Uiteindelijk kan er zoveel kaakbot verdwijnen dat je tanden en kiezen los gaan zitten of zelfs helemaal uitvallen.

Van gezond tandvlees naar parodontitis

Ontstoken tandvlees

TOP Orthodontie voor een gezond gebit

TOP Orthodontie in Enschede en Haaksbergen is de orthodontist in het voorkomen van tandvleesproblemen. Wij  houden de gezondheid van het gebit goed in de gaten tijdens onze beugelbehandelingen? Wil je meer informatie over onze beugelbehandelingen voor een gezond gebit? Bel 053 – 431 81 85, stuur een Whatsapp of vul het contactformulier in.

Meer informatie over tandvleesziekten?

Kijk dan ook eens op de site van Parodontoloog dr. Johan van Dijk: www.tandvleesziekten.nl.